26/4/12

ARQUITECTURA URBANA Y SENSIBLE

Callejear libremente, con tiempo y sin rumbo, es un placer al acance de pocos, y aun asi en contadas ocasiones. "Badar" se llama en catalá esa figura. El gran Espinás hace mucho tiempo, y Marina hace poco, lo han glosado con entusiasmo. Callejear con una maquinilla de fotografiar es un doble placer, pues sabes que no se te escapará aquel encuadre, aquel momento en aquel lugar. Callejear con un bloc y un lápiz, es un deporte cada vez más cultivado por los "sketchers" de todo tipo. Hace 50 años, tambien lo hacíamos, pero le llamábamos "sacar apuntes". Esas cosas van a más, seguro! en épocas de crisis, los placeres gratuitos estan en alza, y este, como observar una puesta de sol o un mar embravecido, lo son. Dibujo a lápiz de un callejón sorpresa aparecido en una esquina. Dibujo a lápiz, mucho más trabajado de una puerta de una casa de Salas de Pallars, en el pirineo catalán. Apunte (Sketch" de 5 minutos de una calle de Olesa. Dibujo a pastel con una bella iluminación (imposible fijarla, dibujando al natural) Acrílico de ESparreguera en fiesta, desde la ventana de mi casa.

14 comentarios:

  1. Amb la vista tan fantàstica que tens des de la finestra de casa no m´estranya la teva inspiració ! El dibuix de Salas de Pallars excel.lent.
    A mí també m´agraden molt les portes rústiques amb tots els seus detalls.
    Miquel

    ResponderEliminar
  2. Cert, Miquel, crec que la vista desde la meva finestra es de las millors d' Esparreguera, el carrer Cavallers fa la corva precisa perque carrer, campanar (el tercer més alt de Catalunya, comptant els dela Sagrada Familia)i Montserrat, formin una composiciò perfecta.
    Aquesta Setmana Santa, hem viatjat, com tantes vegades per Soria i Aragò, i he capturat un munt de fib¡nestres i portes, que demanen a crits un dibuix emocionat i sensible.
    Gracies, mestre.

    ResponderEliminar
  3. Muy bonito, y es una suerte poder tener cerca esos parajes para admirarlos y visitarlos.

    Es cierto que, si nos conformásemos sólo con los placeres gratuitos que nos ofrece la vida, seríamos más felices.

    ResponderEliminar
  4. SIEMPRE hay bellos parajes cerca.
    Es bueno andar SIEMPRE con los ojos bien abiertos, dispuestos a pillarlos.

    ResponderEliminar
  5. Para empezar, envidio la panorámica que hay desde tu ventana.
    El segundo dibujo me parece realmente maravilloso, porque has capturado un instante mágico, una luz lateral que alarga las sombras de los vanos de las ventanas y trasmite una sensación de placidez, de siesta tardía: si un vecino cruzara el cuadro lo haría sin prisa, nos saludaría y nosotros se lo devolveríamos.
    Soy muy de recorrer la ciudad, de jugar a perderme en ella, de tirar por calles desconocidas y bajar más allá y fijarme un objetivo que se ve a lo lejos destacando por encima de los edificios, un altísima araucaria, por ejemplo, y tratar de dar con ella, siempre con la cámara en la mano.
    El verano pasado, en Paredes de Nava (Palencia) traté de “cazar” el característico perfil de las cuatro torres al atardecer desde el mejor emplazamiento posible: Qué experiencia, Isidre…

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Te lo dije el mismo día que supe de tu blog, hace...sólo un par de meses,
      !SACA LOS VERSOS DEL CAJÓN!!!
      Estas hecho un poeta.
      A propósito, creo que Camporredondo y Alba de los Cardaños, con el Espingüete
      (o es el Curavacas?) reflejando la nieve primavera en el agua de los pantanos, es una de las imágenes más sugestivas que en este rincón de Europa podemos degustar.
      Y es que, claro, llevo 30 años conduciendo coches de segunda mano, (no atendiendo al Bruce que cantaba aquello de Nunca volveré a conducir "Used Car") y viajando lo más lejos a Soria y Cantabria, algo debo hacer para contraprogramar y a la vez sorprender a amigos y familiares tras sus exóticas vacaciones.

      Eliminar
  6. M'encanta la lluminositat de la segona imatge.

    Per cert, et vaig deixar el meu e-mail en la mateixa entrada, però per si acàs es aquest: mosweat.com@hotmail.com

    Salut.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Gracies Mo, a mi també m' agrada aquest dibuix, es tracta de perseguir aquests efectes de llum, que transforman, fan inquietant o be màgic,un recò urbà o rural.

      El mal d' això, es que cal ser molt ràpid, per poderlos captar al natural, a vegades es cosa de minuts, comptant que el sol no es cubreixi de cop, cosa que acostuma a passar a la primavera.

      El magnífics pintors del 19, encara que treballessin els seus quadres al estudi, sortien al camp, al aire lliure (com els de Barbizon o els primers impressionistes) per a fer notes i esbossos de cels, boires i atmòsferes cambiants.
      Jo, més modest, portu la maquineta a sobre i procuro no perdrem cap d' aquests instans màgics.
      Algu va dir, que a la pintura, la il.luminacio ho es tot, o gairabé tot.

      Eliminar
  7. Hola Isidre,¡menudas vistas tienes desde tu casa!
    Me gustan mucho tus paisajes urbanos. En el segundo has conseguido llevar al papel el instante del sutil juego de sombras, instante que a la mayoría le pasaría desapercibido. Y la luz que se filtra entre las ramas del árbol es perfecta.
    Tus acrílicos y dibujos a lápiz son muy buenos pero los pasteles me encantan.
    Pasear con los ojos bien abiertos suele tener su recompensa, aunque sea fugaz. Sólo hay que querer ver...
    Saludos.

    ResponderEliminar
  8. Impresionant! Jo, un enamorat de les il-lustracions de la colla dels deu, em van marcar la infància. Gràcies

    ResponderEliminar
  9. Buenos dias Conchi, gracias, pero me imagino que lo que ves de tu ventana en Jaca, no debe ser manco.
    Ya sabes, que me gusta perderme entre los picos de tu pirineo aragones retratado.
    Y no se si todo el mundo sabe que la nieve con acuarela, es de lo más dificil de pintar, (aunque con acuarela lo es casi todo)
    Desde aqui aconsejo que paseen por, ante y entre, tu obra.
    Una cosa, La Sierra Telera desde Panticosa es de lo más.

    ResponderEliminar
  10. La Colla dels 10 !! David, va ser el meu primer llibre ilustrat, al any 68, a mi no m' agraden massa els dibuixos, però el meu fill "Marc", tambe ilustrador i dissenyador, diu que son "postmoderns", no sé.
    M' agraden las teves ilustracions infantils, a la festa dels 50 anys de Cavall Fort, van retrobar a la Carme Solé, que feia un grapat d' anys que no veia, crec que ella i tu, teniu un estil una mica expresionista, pictoric, inquietant, molt enriquidor.
    Crec que molts ilustradors infantils actuals (hereus de la odiosa linea clara)a mès de ser perfectament intercambiables, han fugit del estil Disneylà, per caure en un altre fret i sintetic, tan inexpressiu que sembla fet per animacions d' estar per casa.
    L' art i la ilustració no estan tan lluny.
    Seguim amb contacte.

    ResponderEliminar
  11. Gràcies Isidre, un honor. Home, jo no sóc partidari del estil Disney, peró sí es veritat que hi ha una tendència en les il-lustracions d'ara, i s'assemblen una mica. Crec que ja no es té en compte tant la destresa en el dibuix. Penso que amb el que jo faig no em puc guanyar la vida fent àlbums il-lustrats, el mercat a canviat.
    Per a mi la colla dels Deu seguirà sent un referent de la meva infantesa. Salut!

    ResponderEliminar
  12. David, Crec que l' ilustraciò es un reflex del art que impera en un moment donat.
    L' època del Artur Rackham o el Howard Pyle, va coincidir amb l' irrepetible "modernisme" pictòric, i això es nota.
    Amb Picasso, el cubisme i aquella mentira que va dir (entre d' altres) "que havia trigat molts anys per aprendre a pintar com un nen" a corregut la veu que el dibuix mès naïf, es el que mès arriba als infants, així m' ha comentat algun editor, que els petits lectors tenen dificultats en distingir el dibuix d'un cavall o d'un gos.
    No es pot oblidar la raò de ser d' una il.lustrclò: Enriquir la imaginaci+o, es clar, però primer de tot ajudar a la comprensiò d 'un text, no pas liar la troca.
    Jo crec que el teu "expressionisme amable" (hi ha l' expressionisme alemany entreguerres, que la crisis internacional torma a actualitzar) portat a l' il-lustraciò, es molt vigent, molt més ara, que fa 10 anys.
    Be, no es més que una opinió.

    ResponderEliminar